Analisis Sebutan


1 Pengenalan

Analisis Sebutan ini memperlihatkan kajian mengenai pertuturan ataupun percakapan yang dijalankan sama ada kajian tersebut diperolehi berdasarkan rakaman video atau audio ataupun secara temuramah. Menerusi analisis sebutan ini, dapat diketahui bahawa sebutan yang diungkapkan oleh penutur berbeza mengikut kaum dan keturunan. Malahan, analisis yang dijalankan ini dapat membantu kita mengenalpasti bahasa atau dialek sesuatu kaum atau etnik di sesebuah kawasan yang ingin dikaji.


2 Objektif Analisis Sebutan

Untuk mengukur sejauh mana pelajar mampu:

  •  memilih responden kajian
  •  menjalankan analisis sebutan, dengan merakam perbualan responden secara audio atau video
  •  mentranskrip teks perbualan
  •  menterjemah teks perbualan ke bahasa Melayu standard
  •  membuat transkripsi fonetik sebutan kata yang dikaji.
  • menggunakan perisian Audacity & Lame (atau Adobe Audition) atau YouTube untuk mengedit perbualan tersebut
  • menggunakan perisian SoundCloud/YouTube untuk membuat pautan di blog WordPress sebagai rujukan kajian
  • merujuk carta fonetik IPA
  • melaporkan dapatan kajian

Analisis sebutan responden melalui temubual.

  1. Projek ini bertujuan untuk menganalisis sebutan ……
  2. Responden kajian untuk projek ini ialah …
  3. Beliau berasal daripada ….
  4. Kajian ini dilakukan dengan merakam perbualan responden.
  5. Rakaman audio tersebut diedit dengan menggunakan perisian Audacity dan Lame
  6. Transkripsi teks perbualan dibuat.
  7. Sebutan perkataan yang unik dalam dialek responden dicatatkan dengan menggunakan transkripsi fonetik.
  8. Hasil analisis sebutan responden mendapati:


Rakaman Video Responden


Dialek Terengganu ( Ustaz Azhar Idrus ) – Hukum Menari Gang Nam Style



4  Transkripsi
 Teks

Mohong pandangang berkaitang penomena gang nang stail yang menjadi ikutang anak mude sekarang.  Joget macang beruk gile.

Diye jogek-jogek ni tok kire lah gang nam ke jahanam ke ape ke, dok, ade hukum haram ade hukum tidok haram.  Kalu jogek menggayakang bentuk tubuh gerakang yang mengghairahkang, lelaki pung haram. Pahang. Kalu gi kelak-kelak orang puteh, diye ade kelak perempuang. Kelak tu orang puwang bayo untuk masuk. Dalang nya penari laki-laki menggayakang gerakang tubuh yang mengghairahkang, haram. Dak. Tetapi kalu perempuang  menari menggerak-gerakkang tubuh walapung tidok napok gairoh sudoh haram di sisi syarak.  Adepung gang nang gang nang ni sebuah bando di selatang Seoul. Seoul ni bandaraya yang beso, ibu negare Korea. Beso dok beso nye sebelas kali lebeh beso daripade Kuale Lumpo. Kole Lupo ni beso, pahang. Seoul sebelah kali Kuale Lupo. Maka di beloh pak Seoul neh, beloh pak,  hok bawoh beloh kanang itu ade sebuoh bando name Gang Nang. Bando tu, bandoraye. Dalang Seoul tu ade tige belas buoh bando beso pulok. Gabung tige belah buoh bando ni, namo nye Seoul. Beso lah dok. Deh. Aa.  Maka di Gang Nang ni banyok pusat membeli-beloh dang kelak-kelak malam. Pahang. Aa. Jadi siang hari nye anok-anok mude suke berpeleserang disitu. Ade jalang yang ditutok untuk anak-anak mude melepaskang keinginang menari dan menyanyi sesuke hati di jalang raya. Pahang. Ehh. Di situlah lahir Gang Nam Stai tariang mengikut kude. Dok. Aaa. Bukang kude kepang, kude Korea. Hekhek. Napok dok? Jadi kalu laki-laki lah yang menari boleh tahang kire lah, deh, tapi masaaloh nye kebanyokang nye adelah tariang perempuang atau laki-laki capo dengang perempuang. Toksoh kate gang nang, tariang kite hok biase ni tariang inang dok hok berkebudayeang melayu puwang dengang laki menari di kalayak ghama harang dok. Aa doh. Apetah lagi gang nang. Yang jadi popular nye bukang rakyak kerajeang yang bersaloh. Pahang. Talevesenng, talevesen tulah dang radio yang memuto kan lagu-lagu diye.  Mane kalu redio dok puto orang buleh dengo dok? Dok ni awa-awa bahang gang nang doh. Dalang redio, DJ gi pasang. Dok. Kalu bo maknenye orang mude ni pasang dalang rumoh diye orang dengo dok? Dok. Die ngan tokki diye dengo. Doh mu jadi DJ, mu gi masuk cidi gang nang tu apo ko jadoh? Dok. Kalu mu buh lagu Daud Kila tak dok  gang nang tuh. Aa ni masaaloh, kite sediri yang memberi, napok? suntikang supaye lagu-lagu mengaruk ni hiduk di dalang negare kite. Dok.  Aa.  Anok mude pasa ape diye ikut? Pasa diye lapo. Doh bakpe lapo? sakni kabo.  Makanang duwe. Makanang jasmani, makanang rohani.  Jasmani mok pok diye beghi. Pagi roti paung, tengohari bahang nasi, malang mi goreng. Hok tu kenyang doh, doh makanang  rohani, makanang akidoh, makanang akhlok, makanang Quran,  makanang Hadis mok pok dok suwak. Make maghi hok barak hok tu diye sapu. Pasa diye kelaporang.  Betul dok ?  Jangang nok saloh anok mude saje. Jiwe diye kosong.

 

5 Terjemahan Teks

Soalan : Mohon pandangan berkaitan fenomena gangnam style yang menjadi ikutan anak muda sekarang. Menari macam beruk gila.

Dia tarian-tarian ni tak kira lah gangnam ke jahanam ke, ada hukum haram, ada hukum tidak haram. Kalau tarian menggayakan bentuk tubuh gerakan yang mengghairahkan, lelaki pun haram. Faham.  Kalau pergi kelab-kelab orang puteh, dia ada kelab perempuan.  Kelab itu orang perempuan bayar untuk masuk.  Di dalamnya, penari laki-laki menggayakan gerakan tubuh yang mengghairahkan, haram. Kan.  Tetapi kalau perempuan menari menggerak-gerakkan tubuh walaupun tidak nampak ghairah sudah haram di sisi syarak.  Adapun gangnam gangnam ni sebuah bandar di selatan Seoul. Seoul ni bandaraya yang besar,ibu negara Korea.  Besar tak besarnya ialah sebelas kali lebih besar daripada Kuala Lumpur.  Kuala Lumpur ni besar, faham.  Seoul sebelas kali Kuala Lumpur.  Maka, dibelah empat Seoul ni, belah empat, yang bawah sebelah kanan itu ada sebuah bandar nama Gangnam.  Bandar itu, bandaraya.  Di dalam Seoul ada tiga belas bandar besar lagi.  Gabung tiga belas buah bandar besar ni namanya Seoul.  Besar kan. Deh.  Aa.  Maka, di Gangnam ni banyak pusat membeli-belah dan kelab-kelab malam. Faham.  Aa.  Jadi, siang harinya, anak-anak muda suka berpeleseran disitu.  Ada jalan yang ditutup untuk anak-anak muda melepaskan keinginan menari dan menyanyi sesuka hati di jalan raya. Faham. Ehh.  Disitulah lahir gangnam style tarian mengikut kuda. Kan.  Aaa.  Bukan kuda kepang, kuda Korea. Hekhek.  Nampak tak?  Jadi kalau laki-laki lah yang menari boleh tahan kira tapi masalahnya kebanyakkannya adalah tarian perempuan atau lelaki bercampur dengan perempuan.  Jangan kata tarian gangnam, tarian biasa seperti tarian inang yang berkebudayaan melayu perempuan dengan lelaki menari di khalayak ramai haram kan?  Lepas tu.  Apatah lagi gangnam.  Yang jadi popularnya bukan rakyat, kerajaan yang bersalah. Faham. Televisyen dan radio yang memutarkan lagu-lagunya.  Mana kalau radio tak putar, orang boleh dengar tak?  Tak.  Ni awal-awal  sudah dengar gangnam.  Dalam radio, DJ yang pasang. Kan. Kalau hanya orang muda pasang dalam rumah, orang tak dengar kan ? Tak. Dia dan datuk dia yang dengar.  Kan kamu jadi DJ, yang kamu masukkan cd gangnam tu kenapa? Kan. Kalau kamu letak lagu Daud Kilau tiada gangnam.  Aa ni masalahnya, kita sendiri yang memberi, nampak? suntikan supaya lagu-lagu mengarut ni hidup di dalam negara kita.  Kan. Aa.  Anak muda kenapa dia terikut?  Sebab dia lapar.  Dah kenapa lapar?  Kan dah beritahu.  Makanan ada dua.  Makanan jasmani, makanan rohani.  Jasmani ibu bapa dia beri.  Pagi roti paun, tengahari makan nasi, malam mi goreng.  Yang tu dah kenyang.  Yang makanan rohani, makanan akidah, makanan akhlak, makanan al-Quran, makanan Hadis  ibu bapa tak suap.  Maka, datang barat, yang tu mereka ambil.  Sebab mereka kelaparan.  Betul kan ?  Jangan nak salahkan anak muda sahaja.  Jiwa dia kosong.


6 Transkripsi Fonetik

Untitled 7

Bil

Dialek/Bahasa

Transkripsi Fonetik

Makna

1

jogek

/ʤɔɡeɁ/

tarian

2

puwang

/puwaŋ/

perempuan

3

harang

/haraŋ/

haram

4

napok

/napɔɁ/

nampak

5

pak

/paɁ/

empat

6

hok

/hɔʔ/

yang

7

tutok

/tutɔʔ/

tutup

8

ghama

/ɣama/

ramai

9

bando

/bandɔ/

bandar

10

capo

/ʧapɔ/

campur

11

dok

/dɔʔ/

tidak

12

toksoh

/tɔɁsɔh/

jangan

13

dang

/daŋ/

dan

14

makang

/makaŋ/

makan

15

suwak

/suwaʔ/

suap

16

bukang

/bukaŋ/

bukan

17

bakpe

/baʔpə/

kenapa

18

sakni

/saʔni/

sebentar tadi

19

beghi

/bəɣi/

beri

20

bahang

/bahaŋ/

makan

21

mok

/mɔʔ/

ibu

22

pok

/pɔɁ/

bapa

23

kabo

/kabɔ/

beritahu

Berdasarkan dapatan kajian seperti yang ditunjukkan dalam senarai di atas, penutur dialek Terengganu cenderung:

1. menggantikan fonem /k/ diakhir suku kata dengan fonem hentian-glotis [Ɂ] . Contoh : /nampak/ kepada /napɔɁ/

2. menggantikan fonem /r/ dengan fonem gamma [ɣ] . Contoh: /ramai/ kepada /ghama/

3. menggantikan fonem diftong /ai/ dengan fonem vokal [a] .

4. menggantikan fonem /n/ dengan fonem ‘eng’ [ŋ] di akhir suku kata terakhir sesuatu kata. Contoh /perempuan/ kepada /puwaŋ/

5. menggantikan fonem  [u] kepada fonem open-o [ɔ] .

6. menggantikan fonem  /a/ kepada fonem schwa [ə] . Contoh : /kenapa/ kepada /baʔpə/

7. menukarkan fonem /c/ kepada fonem [ʧ’] Contoh : /campur/ kepada /ʧapɔ/

8. pengguguran /r/ di posisi akhir kata. Contoh : /bandar/ kepada /bandɔ/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s